سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انواع سنگ

تقریبا نیمی از انسان ها در طول زندگی خود حتی شده یکبار هم درگیر ساخت و ساز شده اند. البته همه آن ها شناخت کامل و تخصصی درباره ساختمان سازی ندارند. در صنعت ساخت و ساز مصالح بسیار از جمله سنگ،  چوب،  آجر، کاشی، سرامیک و ... موجود می باشد که هرکدام از آن ها به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند و بر اساس ویژگی ها و کاربرد هایی که دارد برای قسمت های مختلف مناسب می باشند. در این مطلب ما به شناخت یکی از این مصالح یعنی سنگ می پردازیم و شما را با انواع سنگ و ویژگی های آن اشنا می کنیم. سنگ های ساختمانی کاربرد های بسیار مانند نما سازی، دیوار و شالوده، کفپوش، پلکان و... دارند که هر کدام از انواع سنگ برای یک یا چند یک از این قسمت ها مناسب می باشند. در زیر به معرفی چند نمونه از انواع سنگ پرداخته ایم:

سنگ مرمر:

سنگ مرمر که به نام اونیکس نیز قابل شناسایی می باشد نوعی سنگ آهکی دگرگون شده است و یکی از ویژگی های بارز آن زیبایی و جلا خاص آن می باشد. این سنگ به همین دلیل علاوه بر ساختمان سازی در دکوراسیون و مجسمه سازی نیز کاربرد دارد. از دیگر ویژگی های آن عمر طولانی و صیقل پذیری بالا آن می باشد. رنگ های قرمز، زرد، سفید، خاکستری، ارغوانی و سبز از جمله رنگ هایی هستند که از این سنگ می توان مشاهده نمود. کاربرد این سنگ در ساختمان شامل دکوراسیون داخلی، کفپوش، ستون ها، پله ها و تزئینات داخل ساختمان می باشد.

سنگ تراورتن:

سنگ تراورتن یکی از انواع سنگ پرطرفدار در ایران می باشد و دارای تنوع در رنگ و طرح می باشد. این سنگ نمونه ای از سنگ های آهکی می باشد که در اثر رسوب جریان های آب گرم در زیر زمین حاصل شده است. از جمله رنگ هایی که از این سنگ در طبیعت می توان مشاهده کرد رنگ های سفید ، کرم، شکلاتی، قرمز، گردویی، زرد، لیمویی، سیلور و شکلاتی می باشد. ویژگی بارز این سنگ مقاومت بالا در برابر هوازدگی، آلودگی و اشعه خورشید می باشد و به همین دلیل استفاده از آن در ساخت نمای ساختمان بسیار کاربرد دارد .

سنگ گرانیت:

سنگ گرانیت یکی از انواع سنگ آذرین درونی می باشد و با نام خارا نیز قابل شناسایی است. رنگ سنگ خارا به کانی و شیمی سنگ بستگی دارد و به رنگ های  صورتی ، خاکستری ، طوسی ، سیاه و ... دیده می شود. این سنگ به مقاومت و استحکام بالا معروف است و در نمای ساختمان، سنگ پله و کفپوش بسیار کاربرد دارد.

سنگ کوارتزیت:

این سنگ از خانواده ماسه سنگ های دگرگون شده می باشد و اغلب با گرانیت اشتباه گرفته می شود. سنگ کوارتزیت یک از انواع سنگ های مقاوم می باشد و دارای رنگ های قهوه ای سوخته، سرخ، خاکستری و قهوه ای می باشد . بخش‌های خارجی و داخلی ساختمان، پل‌ها و تونل‌ها از جمله کاربرد های این سنگ به شمار می آیند.